Informacja o rodzajach opłat istniejących w Spółdzielni oraz w poszczególnych nieruchomościach

Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do zawiadomienia o opłatach, które będzie obowiązywać od dnia 1 lutego 2021 r., poniżej przedstawiamy informację, jakie składniki wchodzą w skład opłat czynszowych oraz jakie jest ich przeznaczenie.

Spółdzielnia Mieszkaniowa Wilga „2000” składa się z kilku Nieruchomości oraz terenu wspólnego tzw. Mienie Spółdzielni. Nieruchomością jest grunt, na którym stoją budynki wpisane do jednej księgi wieczystej.

Dla każdej Nieruchomości prowadzona jest oddzielna ewidencja poszczególnych składników tj.:

    EKSPLOATACJA (potocznie zwana czynszem) – w skład w której wchodzą:
  • Opłata za zimną wodą tj. zaliczka na pokrycie kosztów dostarczenia wody i odprowadzania ścieków podlegająca rozliczeniu dwa razy w roku.
  • Opłata za centralne ogrzewanie/podgrzanie wody tj. zaliczka na pokrycie kosztów energii cieplnej/gazu podlegająca rozliczeniu raz w roku.
  • Opłata za usługę portierską: przeznaczona na pokrycie kosztów firmy świadczącej usługę portierską.
  • Opłata za energię elektryczną: przeznaczona na pokrycie kosztów za oświetlenie części wspólnych Nieruchomości (np. klatki schodowe, korytarze, oświetlenie przy wejściu do klatki).
  • Opłata za dźwigi – przeznaczona na pokrycie kosztów dozoru technicznego, konserwacji, napraw, energii elektrycznej dźwigów.
  • Opłata za śmieci – przekazywana na pokrycie kosztów wywozu nieczystości, ustalana przez Miasto Stołeczne Warszawa (Spółdzielnia jedynie przekazuje opłatę do Miasta, nie jest stroną umowy o wywóz śmieci).
  • Opłata na podatek od nieruchomości – wnoszą wyłącznie osoby, którym przysługuje Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, są przekazywane do Miasta Stołecznego Warszawy na pokrycie kosztu podatku od nieruchomości.
  • Opłata na eksploatację – przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych m.in na obsługę sanitarno – porządkową (sprzątanie bloków i pielęgnacja terenów zielonych Nieruchomości), konserwacje i naprawy m.in. domofonów, bram garażowych, hydroforni, instalacji gazowej, przeglądy m.in. budynków i instalacji, P-poż, gazowych i kominowych, elektrycznych, ubezpieczenia majątkowe oraz koszty utrzymania Biura Spółdzielni.
  • UWAGA ! Każda Spółdzielnia i Wspólnota Mieszkaniowa ma inne stawki eksploatacyjne. Podmioty te różnią się od siebie. Przykładowo mają inną wielkość terenów zielonych oraz powierzchni dróg i chodników – zatem koszty ich utrzymania są inne (im więcej terenów zewnętrznych, tym wyższe koszty). Budynki ma różną liczbę lokali (im więcej lokali w bloku, tym koszty rozkładają się na więcej osób). Niektóre bloki posiadają windy, których konserwacja i utrzymanie jest kosztowne.
    Są to jedynie przykładowe czynniki, jakie wpływają na wysokość opłat eksploatacyjnych.

    FUNDUSZ REMONTOWY – w którym wyszczególniamy Fundusz Remontowy Podstawowy i Fundusze Remontowe Celowe.
  • Fundusz Remontowy Podstawowy – ze środków gromadzonych na tym funduszu pokrywane są koszty usuwania awarii (zalania, awarie wind itp.) oraz roboty remontowe i budowlane zaplanowane na dany rok – zazwyczaj mniejsze remonty oraz wymiany wodomierzy i ciepłomierzy.
  • Fundusze Remontowe Celowe – na nich zbierane są środki na realizację kosztownych i dużych remontów. Zazwyczaj prace określone w Funduszach Remontowych Celowych wykonywane są przez kilka lat. Każdy z funduszy celowych dotyczy innego zaplanowanego remontu (np. tarasów (stropodachów), balkonów, kominów, instalacji wodnej, elewacji). Pieniądze zgromadzone na funduszu celowym nie mogą zostać przeznaczone na inny cel (chyba, że zostanie podjęta specjalna uchwała w tym zakresie przez Radę Nadzorczą).

Wysokość opłat na fundusze remontowe Podstawowe i Celowe ustalana jest z Radami Nieruchomości, mając na uwadze ilość i wartość zaplanowanych prac remontowych.

Im większe są potrzeby remontowe w budynkach, tym większa jest stawka. Nie można zatem porównywać wysokości stawek funduszy remontowych w nieruchomościach, bez sprawdzenia jak duże są potrzeby remontowe danej nieruchomości oraz ile środków zostało już zgromadzonych na dany cel.

Pieniądze, które nie zostały wydane z Funduszu Remontowego Podstawowego lub Celowego w danym roku, przechodzą na rok następny i z nich finansowane są dalsze prace remontowe.

Należy pamiętać, że im starsze bloki, tym więcej mają potrzeb remontowych. Takie elementy jak instalacje wodno-kanalizacyjne, dachy, czy elewacja oraz balkony ulegają zużyciu i co kilka lat wymagają gruntownego remontu.

Opłata eksploatacyjna za mienie Spółdzielni (koszty mienia) – przeznaczona jest na pokrycie kosztów: oświetlenia (ulic, chodników), energii elektrycznej systemu kontroli dostępu (szlabany, budka), prawidłowego utrzymania stanu mienia (usuwania śniegu, zakup soli), konserwacji i bieżących napraw dot. mienia Spółdzielni, opłaty z tytułu współuczestnictwa w kosztach utrzymania Kanału Gocłowskiego, podatku od nieruchomości oraz wieczystego użytkowania gruntów działek dot. mienia Spółdzielni.

Fundusz Remontowy mienia - ze środków gromadzonych na tym funduszu pokrywane są koszty usuwania awarii oraz roboty remontowe i budowlane zaplanowane na dany rok dot. mienia Spółdzielni (ulic, chodników).