Rodzaje opłat istniejących w Spółdzielni oraz w poszczególnych nieruchomościach

Spółdzielnia Mieszkaniowa Wilga "2000" składa się z kilku Nieruchomości oraz terenu wspólnego tzw. Mienie Spółdzielni. Nieruchomością jest grunt, na którym stoją budynki wpisane do jednej księgi wieczystej.

Dla każdej Nieruchomości prowadzona jest w Spółdzielni oddzielna:

  • EKSPLOATACJA (potocznie zwana czynszem) – w skład w której wchodzą:
    • Opłata za zimną wodą tj. zaliczka na pokrycie kosztów dostarczenia wody i odprowadzania ścieków podlegająca rozliczeniu dwa razy w roku.
    • Opłata za centralne ogrzewanie/podgrzanie wody tj. zaliczka na pokrycie kosztów energii cieplnej/gazu podlegająca rozliczeniu raz w roku.
    • Opłata za usługę portierską: przeznaczona na pokrycie kosztów firmy świadczącej usługę portierską.
    • Opłata za energię elektryczną: przeznaczona na pokrycie kosztów za oświetlenie części wspólnych Nieruchomości (np. klatki schodowe, korytarze, oświetlenie przy wejściu do klatki).
    • Opłata za dźwigi – przeznaczona na pokrycie kosztów dozoru technicznego, konserwacji, napraw, energii elektrycznej dźwigów.
    • Opłata za śmieci – przekazywana na pokrycie kosztów wywozu nieczystości, ustalana przez Miasto Stołeczne Warszawa (Spółdzielnia jedynie przekazuje opłatę do Miasta, nie jest stroną umowy o wywóz śmieci).
    • Opłata na podatek od nieruchomości – wnoszą wyłącznie osoby, którym przysługuje Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, są przekazywane do Miasta Stołecznego Warszawy na pokrycie kosztu podatku od nieruchomości.
    • Opłata na eksploatację – przeznaczona na pokrycie kosztów ponoszonych m.in na obsługę sanitarno-porządkową (sprzątanie bloków i pielęgnacja terenów zielonych Nieruchomości), konserwacje i naprawy m.in. domofonów, bram garażowych, hydroforni, instalacji gazowej, przeglądy m.in. budynków i instalacji, P-poż, gazowych i kominowych, elektrycznych, ubezpieczenia majątkowe oraz koszty utrzymania Biura Spółdzielni.
  • Każda Spółdzielnia i Wspólnota Mieszkaniowa ma inne stawki eksploatacyjne. Podmioty te Spółdzielnia różni się od siebie. Przykładowo mają inną wielkość terenów zielonych oraz powierzchni dróg i chodników – zatem koszty ich utrzymania są inne (im więcej terenów zewnętrznych, tym wyższe koszty). Budynki ma różną liczbę lokali (im więcej lokali w bloku, tym koszty rozkładają się na więcej osób). Niektóre bloki posiadają windy, których konserwacja i utrzymanie jest kosztowne. Są to jedynie przykładowe czynniki, jakie wpływają na wysokość opłat eksploatacyjnych.

  • FUNDUSZ REMONTOWY – w którym wyszczególniamy Fundusz Remontowy Podstawowy i Fundusze Remontowe Celowe.
    • Fundusz Remontowy Podstawowy – ze środków gromadzonych na tym funduszu pokrywane są koszty usuwania awarii (zalania, awarie wind itp.) oraz roboty remontowe i budowlane zaplanowane na dany rok – zazwyczaj mniejsze remonty oraz wymiany wodomierzy i ciepłomierzy.
    • Fundusze Remontowe Celowe – na nich zbierane są środki na realizację kosztownych i dużych remontów. Zazwyczaj prace określone w Funduszach Remontowych Celowych wykonywane są przez kilka lat. Każdy z funduszy celowych dotyczy innego zaplanowanego remontu (np. tarasów (stropodachów), balkonów, kominów, instalacji wodnej, elewacji). Pieniądze zgromadzone na funduszu celowym nie mogą zostać przeznaczone na inny cel (chyba, że zostanie podjęta specjalna uchwała w tym zakresie przez Radę Nadzorczą).
  • Wysokość opłat na fundusze remontowe Podstawowe i Celowe ustalana jest z Radami Nieruchomości, mając na uwadze ilość i wartość zaplanowanych prac remontowych.
    Im większe są potrzeby remontowe w budynkach, tym większa jest stawka. Nie można zatem porównywać wysokości stawek funduszy remontowych w nieruchomościach, bez sprawdzenia na jak duże są potrzeby remontowe danej nieruchomości oraz ile środków zostało już zgromadzonych na dany cel.
    Pieniądze, które nie zostały wydane z Funduszu Remontowego Podstawowego lub Celowego w danym roku, przechodzą na rok następny i z nich finansowane są dalsze prace remontowe.

    Należy pamiętać, że im starsze bloki, tym więcej mają potrzeb remontowych. Takie elementy jak instalacje wodno-kanalizacyjne, dachy, czy elewacja oraz balkony ulegają zużyciu i co kilka lat wymagają gruntownego remontu.


WAŻNE: Odnośnie podwyżki stawki eksploatacyjnej w 2021 r.

Rada Nadzorcza otrzymała plan kosztów, na podstawie których zostały wyliczone nowe stawki eksploatacyjne. Ostatnia zmiana stawek eksploatacyjnych w Spółdzielni miała miejsce w 2017 roku, kiedy to płaca minimalna wynosiła 2000 zł. Wzrost w 2021 roku płacy minimalnej do 2800 zł stanowi więc na przełomie wskazanych lat aż 40%. Wzrost płacy minimalnej przekładał się i przekłada na rosnące ceny usług takich jak sprzątanie, konserwacje czy usługi portierskie. Tym samym, koniecznym było dokonanie podwyższenia stawki eksploatacyjnej.

Jednakże Spółdzielnia czyni starania, aby opłaty za usługi świadczone na rzecz Spółdzielni były jak najbardziej konkurencyjne. Ponadto Spółdzielnia od końca 2018 r. podejmuje działania w celu uzyskania dochodów z części wspólnych (paczkomaty, reklamy, kontenery na ubrania). Środki uzyskane z tego tytułu, zasilają budżet i pozwalają na ograniczenia wzrostu stawek za eksploatację.

Pieniądze zbierane z opłaty Eksploatacyjnej nie są i nie mogą być przeznaczone na Fundusze Remontowe.

Stawki opłaty w pozycjach eksploatacja i odpisy na fundusze remontowe ustalane są indywidualnie dla każdej Nieruchomości. Koszty i przychody z eksploatacji oraz wpływy i wydatki Funduszy remontowych rejestrowane są i rozliczne oddzielnie dla każdej Nieruchomości. Oznacza to, że każda Nieruchomość pokrywa tylko koszty, które są z nią związane.

Opłata Eksploatacyjna i Fundusze Remontowe prowadzone są także dla Mienia Spółdzielni (to co nie wchodzi w zakres Nieruchomości) oraz dla Placów Zabaw. Środki gromadzone na tych funduszach także nie mogą być przesuwane na inne Nieruchomości, a wydatkowane tylko na mienie Spółdzielni.

Opłata eksploatacyjna za mienie Spółdzielni (koszty mienia) – przeznaczona jest na pokrycie kosztów: oświetlenia (ulic, chodników), energii elektrycznej systemu kontroli dostępu (szlabany, budka), prawidłowego utrzymania stanu mienia (usuwania śniegu, zakup soli), konserwacji i bieżących napraw dot. mienia Spółdzielni, opłaty z tytułu współuczestnictwa w kosztach utrzymania Kanału Gocłowskiego, podatku od nieruchomości oraz wieczystego użytkowania gruntów działek dot. mienia Spółdzielni.

Fundusz Remontowy mienia - ze środków gromadzonych na tym funduszu pokrywane są koszty usuwania awarii oraz roboty remontowe i budowlane zaplanowane na dany rok dot. mienia Spółdzielni (ulic, chodników).